Träningen då?

Jag skrev ju för ett tag sen att det nog skulle bli mer träning här på bloggen framöver. Kanske dags att leverera lite träningstankar då?

Sen jag fick klartecken på simningsfronten så har det faktiskt blivit en del pass i Storsjö…badet. En gång i våtdräkt (utomhusbadet). Pust, det var jobbigt. Sen har jag haft halsont och inte tränat alls på halvannan vecka. Antar att det är en sådan där klassisk sommarförkylning som smugit sig på hela familjen. Well well. Jag börjar bli luttrad efter så lång frånvaro från vad jag betraktar som riktig träning. Hälsan och att lyssna på kroppen kommer först.

Simningen går rent logistiskt att lösa under de där 15 timmarna som Arvid har varit på förskolan. Det gäller att ha tålamod och få den lille Assar att somna i babyskyddet alternativt vagnen, för att kunna köra på med passet medan han sover. Har fått avbryta några insim och suttit på kanten för att mata och vyssja, men överlag har det gått över förväntan att få till. Det blir kanske svårare i höst när han är vaken mer?

Löpningen då?
Ja, herregud. Jag har faktiskt varit ute några enstaka pass på cirka 40 minuter. Det har varit cirka 10 min uppvärmning och sen har jag kört 5*1 minut löpning med cirka 4 minuters gåvila. Totalt alltså 5 minuter löpning på ett 40-minuters pass. Och vi pratar normal löpning. Inga snabba maxintervaller. Sen 10 minuter nedvarvning. Underbart härligt att vara ute men de där ynka minuterna går så fort. Jag vill ju bara fortsätta springa när klockan piper…

Sen har jag provat öka till 5*2 minuter. En gång. Och så kom förkylningen.
Kruxet med löpningen är annars mina förbenade hälar. Nu har jag dragits med det här problemet i nästan 2 år. Senast i raden av kurer, behandlingar, hjälpmedel är felsökning av ryggen. Fick tipset av en person som själv haft hälproblem under lång tid. För honom visade det sig att det var nedre ryggen som spökade och hälproblemen gick över när rygg och mage stärktes upp. Det går nerver från nedre delen av ryggen som fäster under fötterna på de ställen som jag har ont, så det här kändes värt att prova. Nu har jag träffat en sjukgymnast som gett mig övningar för att träna upp bäckenstabiliteten. Hon sa i och för sig också att jag inte bör springa alls på 4 månader efter förlossningen på grund av andra bieffekter som man kan få efter att ha fött barn.

4 m å n a d e r . . .

Så det är mitt andra krux. Att börja springa efter att ha fått barn. Det kommer ju inte hända att jag väntar i 4 månader. Väljer att inte lyssna på det rådet. Det handlar inte om några stora doser när man börjar om från scratch (vilket jag gör enligt ovanstående intervaller) och jag kommer öka den dosen långsamt. Och springa uteslutande på mjukt underlag. Smärtan i hälarna har jag ju oavsett om jag sprungit eller inte.

Ett skäl till att jag behöver börja springa redan nu, är att jag tillsammans med min superdupermegaduktiga swimrunpartner Emelie, har anmält oss till Östersund Swimrun den 15 augusti. Då handlar det om totalt 8 km löpning. Så drömmen just nu är att kunna springa totalt 8 km i augusti… Men jag har hela tiden flaggat för att det kan bli lite promenerande istället så det är hon införstådd med. Eller hur Emelie?

Nästa utmaning för min del går av stapeln redan nästa helg. Vansbro ska återigen få sig ett besök och jag tror det blir sjätte gången som jag ska ta mig Vansbrosimmet (har även kört tjejsimmet en gång).

Om det inte vore för det faktum att jag fick barn för mindre än 3 månader sen och nyss fått börja simma på igen, så skulle målet vara att gå i mål under 50 minuter. Någon gång ska jag göra det. Bassängtiderna säger dock att jag förmodligen inte är riktigt redo för det än. Så istället får jag njuta av att jag överhuvudtaget kan simma igen, att kroppen är på väg tillbaka och peppa K såklart! Han kommer göra ett riktigt bra lopp.

2015-06-05 14.21.45

5 Replies to “Träningen då?”

    1. Tjoho!
      Men jag såg att du redan har testat formen i Runn Lotta. Gick det bra?
      Jag startar i startled 3 (10:27) och Kristoffer i startled 6 (11:03). När startar du?

      1. Det var tidiga tider 🙂 Får se om vi hinner upp tills ni startar. Jag och E kommer starta kl13.18. Kan inte förstå att jag har lyckats få E till att simma, han brukar mest sjunka som en sten…. Runn gick okej. Inget superlopp, men jag fick testa på lite kallsupar och crawltag. Känner mig bättre förberedd inför helgen och det var väl lite det som var poängen.

  1. Swim-walk blir bra!
    Jag körde swimrun med två kollegor på lunchen idag. Så jag är redo minsann!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *