Domen

Idag fick jag beskedet som jag tassat kring och kanske vetat om innerst inne men det är väl ändå bra att få höra någon säga det rakt ut. Jag måste ta ett break från löpningen.

Allt började väl egentligen under graviditeten. Jag tog massor med promenader och körde alternativ lätt träning under 2012, men jag sprang i princip ingenting under hela graviditeten. Efter drygt ett års uppehåll var det äntligen dags igen! Som jag längtat!!!  Men jisses vad det var trögt att komma igång med löpningen igen. Men så är man ju kanske av det mer envisa slaget och viljan är det verkligen inget fel på. Så jag forcerade förmodligen mer än vad min kropp hann anpassa sig till och sen sensommaren har jag dragits med hälproblem.

IMG_3735
Jämtland på Fötter 2013

Hösten gick ju så himla bra träningsmässigt, kanske den bästa hittills men i bakgrunden trilskades jag hela tiden med mina fötter. När jag varit uppvärmd och under träning/tävling så har det inte varit några problem men efteråt kom notan…

Den här våren har ju istället varit en katastrof träningsmässigt med evighetslånga förkylningar och insikten om att jag förmodligen måste vila mina fötter. Men fast jag inte sprungit har smärtan sakta tilltagit till att göra ont hela tiden. Till slut gick det inte längre.

Jag sökte vård och fick träffa en läkare på hälsocentralen.

Diagnosen är inflammation i senan och som fäster mellan häl vidare ut mot tårna. Kroppen har försökt laga inflammationen genom att avsöndra kalk i hälen som bildat en hälsporre. Värst är min högra fot men även vänster fot är drabbad av inflammationen.

Så.
Sen dess har jag ätit stark antiinflammatorisk medicin i 3 veckor.
Varit till sjukgymnast och lärt mig tejpa fötter.
Fått råd om stretching och bollar att rulla under fötterna.
Beställt (ytterligare) ett par specialilägg (för 1800 kr… suck).
Köpt (ännu) ett par löparskor (svindyra även de såklart…)

Och nu slutligen fick jag idag höra av en ortopedingenjör (!) att jag bör avstå från allt vad promenader och löpning heter.
Jaha. Jag kontrade med att fråga vad han tycker om att jag ska springa ett lopp på 2.5 mil om 6 veckor…
Han såg bekymrad ut.
Så jag frågade om jag kunde börja min vila efter loppet istället och om deltagande i loppet på något sätt kunde förvärra skadan.
Han kunde inte svara på det.

På 1177 kan man läsa att om besvären beror på motion bör man vila från framför allt löpning och promenader, tills smärtan försvunnit. Aktiviteter som inte belastar hälen, som cykling och simning, går däremot bra.

Tur att man är triathlet tänker jag.

Jag vill försöka tävla ändå. Kanske dumt. Kanske inte.

8 juni.
Planen är att försöka mig på några lätta och korta pass på supermjukt underlag i skogen. Konditionsträna på som vanligt med alternativ.

Sen blir det tyvärr ingen mer löpning för mig i sommar. Inget mer triathlon. Inga små lokala lopp. Inget Lidingölopp. Bara vila och hoppas på det bästa. I sämsta fall väntar ett års löpuppehåll. Men det tar vi då och en dag i taget.
Nu kämpar vi på med huvudet först i 6 veckor till. Sen får kroppen reparera skadan jag dragit på den.
Förlåt kroppen.

Ps. Hur kommer man på att man vill bli ortopedingenjör? Är det en barndomsdröm som besannats eller???

5 Replies to “Domen”

  1. Fina Amo vad ska till för att du ska lyssna på kroppen & helt vila från promenad & löpning? Å istället cykla, simma, yoga, gym å alla andra 10000 sporter du kan prova.
    Min kropp försökte länge tala om för mig att tagga ner men jag lyssnade inte & den skapade mer & mer smärta :/ detsamma för Peters axel & handled som han sen fick rehabilitera i två år.
    Tänk om kroppen läker snabbare om du lyssnar?
    Stor Kram från oss som var för envisa <3

  2. Kan tyvärr bara hålla med Andrea. Tänk vad mycket annat roligt det finns att göra, spela bridge till exempel.

  3. Mina knän tog två och ett halvt år och antiinflammatorisk medicin att få igång igen. Nu är du ju yngre, så du klarar det säkert på kortare tid. Livet har faser.

  4. Käraste Ann-Mari jag kan bara önska dig god bättring och att du skall finna någon ro i att prova annat än löpning eller helt enkelt bara ta det lugnt och njuta av er söta familj. Kram!

  5. Hej! Låter samma jag hade, Plantar facitis. Dock så hade jag turen att en kompis som är läkare sa direkt att de va de när jag beskrev problemet. Tog från mitten av augusti till mars innan jag blev helt bra för löpning. Kan bara ge rådet att stretcha och rulla boll morgon och kväll det hjälpte kanske inte direkt men kände att efter nån vecka när jag slarvade så blev de sämre samt konstigt nog så hjälpte inte inlägg för mig, provade aldrig stötvågsbehandling men en del menar att det hjälper, men de har du säkert redan koll på:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *