100 dagarsutmaningen – here we go again

Nyår – Nystart – Nya vanor
Så har äntligen,
*Före jul (massa lussebullar, pepparkakor, julbord med jobbet, provsmak och julebak mm),
*JUL (Gottegrisens högtid),
*Nyår (i sig kanske ingen söthögtid men det brukar ju finnas ganska mycket sött kvar från julen då man kanske tog i lite för hårt i sitt bakande före jul)
*Födelsedag (på annandag nyår var det tårtdags för undertecknad igen)
*Trettonhelg (om man mot förmodan inte var sötmättad innan, så finns här en liten bonuschans att ta igen det)
passerat. Det har absolut varit mysigt, bitvis rofyllt och väldigt härligt att få vara tillsammans. Men alla dessa helger och det goda i koncentrerad form under en så intensiv period, gör att det lätt kan bli för mycket av det goda. Så är det för mig i alla fall. Jag har ätit alldeles för mycket under en månad nu och det känns. Jag är så mätt. Och därför älskar jag hela grejen med nyår och nystart. En chans att inleda det nya året med lite nyttigare vanor.

Idag kör jag igång en ny 100-dagarsutmaning.

Alltså inget
GODIS (inkl. choklad)
ingen
GLASS
inga
BULLAR
eller KAKOR
och inte någon
LÄSK och SAFT
på 100 dagar.

Det är det första (med betoning på choklad) som är det luriga för mig. Det övriga äter jag inte nämnvärt mycket av. Men bjuds det så är det ju väldigt lätt att något slinker ned utan att det var tänkt så.

Regler / Undantag
-Drickchoklad och Saft ute på äventyr är absolut OK
-Frukt är såklart ok, även ett glas juice någon gång emellanåt men det har vi ändå nästan aldrig hemma
-Det här handlar heller inte om kolhydrater tex potatis, pasta eller bröd för mig. Det är ingen kolhydratsjakt. Det är en ren avskalning av tilläggsprodukter som varken jag eller min kropp behöver. Eller typ… Choklad behöver jag ju (tror jag i alla fall). Så det kommer jag säkert äta igen efter den här utmaningen. Men just nu behöver jag och choklad ta en paus från varandra.
-Chips och popcorn – Tidigare har jag haft med dessa på min lista ovan av saker jag inte ska inmundiga. Jag är inte på något sätt en storkonsument av dessa (kanske köper en chipspåse varannan månad), men den här gången tänkte jag faktiskt inte lägga till de på min röda lista. Dels innehåller de inte lika mycket socker som de övriga och så tänkte jag att det kanske blir lättare att klara av det här om något onyttigt faktiskt är tillåtet.

Så nu kör vi!
En gång tidigare har jag klarat av det. Och en gång har jag misslyckats.
Vi får se hur det går denna gång.
Är du med?

/Snart klar med DAG 1! Bara 99 kvar 🙂

IMG_7883

7 Replies to “100 dagarsutmaningen – here we go again”

    1. Du kan ju köra en lightversion. Typ att bara äta något litet gott var 3e eller 4e dag 🙂

  1. Jag är med, sen 1.1.2016 på mitt sätt. Promenad minst 30 minuter minst 5 gånger i veckan helst varje dag (done!). Lyssnar på SR play under tiden, mycket bra stöd. Gå upp för alla trapporna minst en gång varje dag. Jobbar på 5:e våningen, bor på 4:e (done!). Äta “riktig”, dvs lagad mat varje dag (done!), ger mindre småätande. Tjohoooo! När firar vi 100 dagar?

    1. Härligt Elisabeth!
      Det här kommer vi greja!!!
      Jag tror att det viktigaste för att dra ned på småätandet är att helt enkelt äta sig mätt på mat. Så enkelt, men ändå blir det lätt att man fuskar och låter det gå lite för lång tid mellan måltiderna.
      Jag kommer vara klar den 15 april så du lär ju vara klar den 9e då 😀

  2. Haha! Och + jag äter nu havregrynsgröt varje morgon istället för fil och (säkert sockerrik) musli. Blir inte hungrig före lunch, som ju fortfarande inte existerar i det här landet. Men lagom middagshungrig när det är dags. Yes we will do it!

  3. Jag är med, men nöjer mej med en 82- dagarsutmaning! Påskägget på påskafton får bli målgången 🙂

    1. 82 dagar är ju en fantastisk målsättning Lotta!
      Ja… Vi får se hur det går för mig när den där haren ska börja skutta runt i vår 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *